Line Up Off-Festival Katowice 2022

Prezentujemy zapowiadany przez organizatorów Line-up najnowszej edycji OFF Festival Katowice 2022 .

CZWARTEK (4.08.2022):

  • OFF Before “Czujesz Klimat?”: Pink Siifu & tha NEGRO ALIVE’! Experience [USA]; Jerry & The Pelican System [Polska]; Julek Ploski [Polska]; Alabaster de Plume [UK]; MIKE [USA]; Eddie Chacon [USA]; Nath [Polska]; Jerzyk Krzyżyk [Polska]; Half Waif [USA]

PIĄTEK (5.08.2022):

  • Scena Główna Perlage: Mura Masa [UK]; RIDE gra „Nowhere” [UK]; DIIV [USA]; Lordofon [Polska]
  • Scena Leśna “Czujesz Klimat?”: Bikini Kill [USA]; Romy Madley Croft [UK]; Alyona Alyona [Ukraina]; Jakub Skorupa [Polska]; Jann [Polska]
  • Scena Eksperymentalna BUH: Pi’erre Bourne [USA]; Prospa [UK]; Erika de Casier [Portugalia/Dania]; Ćpaj Stajl [Polska]; Squid [UK]; Chair [Polska]
  • T Tent: Altın Gün [Holandia]; Q Steven Marsden [USA]; Makaya McCraven [USA]; Frank Leen [Polska]; Oysterboy [Polska]

SOBOTA (6.08.2022):

  • Scena Główna Perlage: Iggy Pop [USA]; Ghetts [UK]; KACPERCZYK [Polska]; Oxford Drama [Polska]
  • Scena Leśna “Czujesz Klimat?”: Myd (LIVE BAND) [Francja]; Molchat Doma [Białoruś]; The Armed [USA]; Jaubi [Polska/Pakistan]; Gruzja [Polska]
  • Scena Eksperymentalna BUH: PC Music Showcase [UK]; Arooj Aftab [Pakistan]; Yunè Pinku [Kolumbia]; Kwiaty [Polska]; Polonia Disco [Polska]; Mdou Moctar [Nigeria]
  • T Tent: Dry Cleaning [UK]; Sofia Kourtesis [Peru/Niemcy]; Lex Amor [UK]; Duchy [Polska]; Róża [Polska]

NIEDZIELA (7.08.2022):

  • Scena Główna Perlage: Central Cee [UK]; Metronomy [UK]; Bedoes [Polska]; Papa Dance gra „Poniżej krytyki” [Polska]
  • Scena Leśna “Czujesz Klimat?”: Waluś Kraksa Kryzys gra „MiłyMłodyCzłowiek” [Polska]; DJ Seinfeld [Szwecja]; Yard Act [UK]; Shygirl [UK]; Kamil Hussein [Polska]
  • Scena Eksperymentalna BUH: Charlotte Adigéry & Bolis Pupul [Belgia]; Bolis Pupul [Belgia]; Asthma [Polska]; Crows [UK]; Keiyaa [USA]; Midsommar [Polska]
  • T Tent: Natalie Bergman [USA]; Amenra [Belgia]; Kamaal Williams [UK]; Dziarma [Polska]; Franek Warzywa i Młody Budda [Polska]

Ponadto na scenie Dr. Martens wystąpią: Postman; Blokowisko, Youth Novels, Ewa Sad, Chair, Franek Warzywa i Młody Budda, Bałtyk, Jann oraz Bogdan Sękalski.

Iggy Pop [USA]

Co tu powiedzieć o Iggym, czego nie wiedzą wszyscy? Ojciec punk rocka, rock’n’roll wcielony, sceniczne zwierzę – a jednocześnie artysta świadomy i wszechstronny. Równie przekonująco wypada zanurzony w gitarowym jazgocie, we francuskich chansons, w korzennym bluesie, z towarzyszeniem składu jazzowego i na elektronicznych podkładach. Siedem lat temu gościliśmy go już na OFFie na czele legendarnych The Stooges i kto z was był, ten nigdy tego koncertu nie zapomni. Kto nie był – na pewno żałuje. Słusznie. Tym razem Iggy Pop przyjeżdża ze swoim solowym materiałem, a ma w czym przebierać. Jesteśmy dumni, że znów zaśpiewa i zatańczy z nami w Katowicach.

Central Cee [UK]

Raper z Londynu, którego debiutancki mixtape „Wild West” wjechał na drugie miejsce najlepiej sprzedających się płyt w Wielkiej Brytanii. Krytycy piali z zachwytu, twierdząc, że właśnie narodził się nowy król brytyjskiego drillu. Central Cee właśnie poszedł za ciosem, wypuszczając kolejny mixtape, zatytułowany „23”, zawierający m.in. hit „Obsessed With You”.

Metronomy [UK]

“It’s Good to Be Back” – trudno lepiej niż tytułem nowego singla Metronomy wyrazić nasze emocje towarzyszące przygotowywaniu OFFa na 2022 rok. Choć tekst jest o skomplikowanym związku, nie o odkładanym zbyt długo spotkaniu przyjaciół na ulubionym letnim festiwalu, muzyka w stu procentach odpowiada temu, co czujemy dziś i jak chcemy się czuć w sierpniu w Katowicach. “It’s Good to Be Back” jest zwiastunem nowego albumu, zapowiadanego na luty 2022. Wszystko wskazuje na to, że płyta zatytułowana “Small World” będzie miała najlepsze cechy “Metronomy Forever” i “Love Letters”, ale jeszcze więcej słońca i tanecznej energii. Tytułem innej piosenki z nowej płyty kolektyw dowodzony przez Joe Mounta obiecuje, że “Things Will Be Fine”. Trzymamy za słowo. Metronomy pojawią się w Dolinie Trzech Stawów równe 10 lat po swojej poprzedniej wizycie na OFFie – aż trudno nam uwierzyć, że tak długo bez siebie wytrzymaliśmy.

Mura Masa [UK]

Alexander Crossan miał niewiele ponad 20 lat kiedy wydał debiutancką płytę – i od razu pojawiła się nominacja do Grammy w kategorii Najlepszy Album Taneczny/Elektroniczny. Nic dziwnego, ten brytyjski producent i DJ rzeczywiście doskonale wie, jak ściągnąć ludzi na parkiet. Udowodnił to zarówno autorskimi nagraniami (trzeci duży materiał już w drodze!), jak i remiksami oraz produkcjami dla innych artystów, od Ariany Grande po Stormzy’ego, od Perfume Genius po Lady Gagę i Blackpink.

Bedoes [Polska]

„Jestem idolem dla tak wielu, lecz dla siebie jestem śmieciem” – to jedna z niewielu linijek „Rewolucji romantycznej”, które odważymy się zacytować w informacji prasowej i zarazem dobre wprowadzenie do pełnego sprzeczności świata Borysa Przybylskiego. Bydgoski raper łączy uliczny syf ze wzniosłą poezją, śmieje się przez łzy, wściekłość gasi liryzmem. „Mogę ci tylko powiedzieć, abyś walczył, ja jestem przykładem na to, że możesz mieć wszystko” – to prawda. Ma 24 lata i jest jednym z najbardziej popularnych polskich raperów, co łatwo zmierzyć jedną płytą diamentową, dwiema platynowymi i jedną złotą.

Bikini Kill [USA]

„Jesteśmy Bikini Kill i domagamy się natychmiast dziewczyńskiej rewolucji!“ – oto słowa, którymi ten amerykański zespół przedstawił się światu na debiutanckiej epce, wyprodukowanej przez Iana MacKaye’a (Fugazi) i wydanej jesienią 1992 roku. Feministyczny punk rock w maczystowskiej – szczególnie w tamtym czasie – kulturze rocka był głosem nowym i ważnym. Był iskrą, która rzeczywiście roznieciła większy i jaśniejszy płomień. Za Kathleen Hanną i jej zespołem poszły inne. Riot grrrl może nie był ruchem masowym, nie przedarł się do mainstreamu w swojej oryginalnej, bezkompromisowej formie, ale zainspirował tysiące kobiet z całego świata. Zachęcił je do zabierania głosu, zamiast czekania, aż ktoś im go udzieli. Do decydowania zarówno o formie, jak i o treści artystycznych wypowiedzi. Sam zespół też nie przetrwał długo, nawet nie do końca dekady, ale „Pussy Whipped” i „Reject All American” to płyty bez których nie da się poważnie rozmawiać o niezależnej amerykańskiej muzyce gitarowej lat 90. Powrót Bikini Kill na scenę jest więc wydarzeniem zarówno natury społecznej – bo niestety ich przekaz się nie zdezaktualizował – ale i artystycznej. Cieszymy się, że „Rebel Girl” z pełną mocą wybrzmi ze sceny właśnie OFF Festivalu.

Ghetts [UK]

Londyńczyk, Justin Clarke ma skomplikowany życiorys i przeszedł długą drogę, zanim podpisał kontrakt z dużą wytwórnią i wydał w niej płytę (“Conflict of Interest”, 2021), która zrobiła z niego gwiazdę. Nie każdemu raperowi dogrywa się do numeru Ed Sheeran, ale Ghetts ma to zaliczone – swoją drogą „10,000 Tears” to znakomita piosenka i nie każdy byłby mimo to w stanie dochować wierności undergroundowym, grime’owym korzeniom. Zresztą, Skepta i Stormzy pojawili się w innych kawałkach z tej samej płyty, więc sprawa jest poważna.

RIDE gra „Nowhere” [UK]

„Słowa są niezgrabne, język nie przystaje / Ale wiemy, że myśl nie zna granic” – to słowa, które padają w „Seagull”, utworze otwierającym debiutancki album angielskiej grupy Ride. Muzyka też nie zna granic, wymyka się ułomnym słowom, bo jak tu opisać arcydzieło, płytę, która pomogła zdefiniować shoegaze i dalej, stworzyć fundament pod rockowe odrodzenie XXI wieku i współczesne postrockowe poszukiwania. Ale to przecież nie pomnik, nie zakurzony, muzealny eksponat i choć od premiery materiału – 15 października 1990 roku – minęło więcej czasu, niż wielu offowiczów żyje na tym łez padole, wszystko tu wciąż działa, niezmiennie budzi emocje. Ride zagrają w Katowicach „Nowhere” w całości. Nie możemy się doczekać.

Alyona Alyona [Ukraina]

Jeszcze niedawno była urodzoną na ukraińskiej wsi przedszkolanką, pełną kompleksów i złych myśli. Dziś jest gwiazdą hip-hopu o międzynarodowym zasięgu, wzorem dla wielu (nie tylko) dziewczyn. “Moje utwory są o ludziach, którzy w siebie nie wierzą, o ty, że muszą to zrobić” – przyznaje raperka. Zaczęło się od klipu domowej roboty do utworu “Ribki”, który pojawił się na YouTube jesienią 2018 roku i z miejsca zyskał wirusową popularność. Już pół roku później Alyona Savranenko mogła się poszczycić albumem “Pushka”, przez wielu uznawanym za jeden z najważniejszych debiutów 2019 r. Podpisała kontrakt z polskim oddziałem wytwórni Def Jam, który wiosną 2021 r. wydał jej drugi album “Galas”, pełen gości z całego świata.

Yunè Pinku [Kolumbia]

Artystka zakorzeniona w tanecznych brzmieniach lat 90., którymi w czasie rzeczywistym nasiąkać nie mogła, bo ma ledwie 19 lat. Nastoletnie niepokoje mieszają się w jej piosenkach z talentem do układania melodii, które są parkietowymi pewniakami, więc fani lo-fi popu będą bardziej niż zadowoleni.

Natalie Bergman [USA]

Natalie z powodzeniem funkcjonowała na scenie jako połowa duetu Wild Belle (współtworzonego z rodzonym bratem Elliotem), ale tę płytę musiała stworzyć sama. “Mercy”, jej debiutancki album wydany wiosną br. nakładem Third Man Records, to pożegnanie z ojcem, który zginął w wypadku samochodowym. Bergman zamknęła się na kilka tygodni w klasztorze, gdzie szukała ukojenia, a przy okazji znalazła inspirację do tej niezwykłej muzyki, która łączy psychodeliczny pop lat 60. z żarliwymi hymnami kościelnymi. “Ta muzyka ma w sobie taką moc, że nawet najbardziej zatwardziałych ateistów zwróci w stronę światła” – pisał jeden z recenzentów.

Scroll to top